Jag är en vampyr.

Är hon en vampyr?
Jag verkar bo med en vampyr. Hon ylade i alla fall igår natt. Förvånad jag blev.

Talk

De behöver inte vara om världens problem, djupa och seriösa. De behöver inte vara invecklade. De kan vara med en allvarligare betoning. De kan få en att skratta. De kan få en att tänka efter, att känna förståelse. Det är dom samtalen, berättelserna som berikar ens liv. Känslan av att man lär känna en medmänniska på ett helt nytt plan. Man kopplar på ett annat sätt. Lära sig något nytt om en person som plötsligt gör att man ser på henne/honom med nya ögon. Utveckla eller skapa en relation, och kanske få en förklaring till varför ett visst beteende finns där.

Det kan hända under det dagliga sociala samtalet vid fikabordet, under småpratandet på vagnen eller vid det mer enskilda mötet. Man kan aldrig veta i förväg vad ett samtal kan leda till, vad det kan ge för konsekvenser. Inget är klart förrän sista ordet har sagts. Oftast passerar samtalen oss obemärkt förbi, andra gånger sätter de avtryck. Man vet aldrig. Upptäckterna utvecklar. Samtalen berikar Mitt liv. Ni berikar Mitt liv. Tack.

God put a smile upon your face

Uppdatering av bilder från resan. En dag senare än utlovat. Gårdagen gav då inga tillfällen åt det..

Större delar av albumet finns utlagt på facebook för den som intresserar sig.

Hjulen på bilen snurrar runt runt runt

Skåne var tipp topp! I våran hyrda Statoil bil for vi runt och avverkade stora delar av Skånes landskap! Allt började kvart över fyra på måndags morgonen då väckarklockan ringde. Alldeles för tidigt för att lämna sängen. Med packade väskor och matsäck for vi med tåget mot Malmö och kom fram något senare än tidtabellen angivit. Fortfarande smått trötta tar vi upp jakten på vandrarhemmet. Villa Hilleröd finner vi efter en 20 minuters lång bussfärd och välkomnas av hundskall när vi ringer på dörrklockan. Skallet kom från en svart hund som gjorde tjejen i receptionen sällskap. Tystnade gjorde han först när han fått hälsat på oss båda. Då blev våran matsäckspåse mer intressant då Hådéns prickekorvmacka luktade gudomligt gott!

Vandrarhemmet var mycket mysigt, var en äldre villa med fyra rum på första våningen där även badrum, allrum och ett stort kök låg. Vi fick Lisas rum.

Efter incheckningen och en kort vägbeskrivning gick vi mot Statoil för att hämta våran bokade Nissan. En riktig Statoil bil helt fylld med reklam över alla dörrar, ingen kunde undgå vilka vi hyrde av. Men vi gillade våran bil!

Sedan blev första stoppet Flyinge där vi gick runt och kollade på alla fina hästar och njöt av miljön. Första besöket för Hådén, själv har jag varit där innan under min tid hos Ulla.

Sedan styrdes bilen mot mina gamla trakter. På vägen upp blev jag grymt nervös då jag var bergis att jag dragit på mig böter för fortkörning... De stod halvt gömd med en sån där kamera och kvinnan antecknade när vi passerade. Jisses. Men ingen stoppade oss längre fram och vi får väl se om det skulle dyka upp nått brev framöver..

En sväng förbi gården, men inget stopp då Håkansson säkert skulle ha tyckt att jag skulle ha hört av mig först. Skulle ha varit typiskt henne. Kändes i alla fall konstigt när vi svängde in på grusvägen, knöts sig lite i magen. Förgångna tider.

Luchen intogs i Kristianstad på en restaurang som kunde ha varit lite fräschare. Hade ju förutsättningarna att kunna bli jättemysigt. Men maten var ändå helt okej. Vindruvor som köptes på torget fick bli våran efterrätt då vi fortsatte ner via Åhus och till Kivik.

Underbara Kivik. Besöket på stranden var underbart. Man ville bara stanna kvar och vara. Andas in den friska luften och njuta!

Men vi hade ändå ett tidsschema att försöka hålla oss till så vi tog våran lilla Nissan och fortsatte till det årliga äppelkonstverket och musteriet.

Sedan blev det vidare längs Österlen med stopp vid bland annat Stenshuvuds nationalpark och Kåseberga. Vidare blev det stor vägen upp till Malmö igen. Mörkret hade kommit, månen lyste och vi poppade glatt i bilen och sjung med i stort sett alla låtar, även om vi inte kunde de riktigt..

Tisdagen började med frukost på vandrarhemmet. Sedan skulle vi ta oss till centralen med bussen för att låsa in våra väskor för att sedan spendera dagen i Malmö stad. Problemet var bara att vi hade endast 13 kronor vardera och bussen kostade 16 kronor per person och någon bankomat i närheten kände vi inte till så. Maria satte sig på hållplatsen med väskorna så började jag leta efter nått ställe där jag kunde handla med kortet och samtidigt ta ut lite pengar. Det blev slutligen på ett konditori, så de blev till att köpa krämbullar som vi tryckte i oss senare på hållplatsen.

Malmö central kändes smått rörig. Men slutligen lyckades vi låsa in våra tunga väskor och då tog impulserna över och vi köpte biljetter till Köpenhamn. Vi bytte en dag i Malmö mot en dag i Köpenhamn, och luncha i Danmark är då inte varje dag som det händer. Sedan ville ju Hådén även åka över Öresundsbron och då ställer man upp!

Och Köpenhamn var härligt! Vi hade dock lite problem i början att tänka hur vi skulle omvandla den danska kronan till svenska. Men de löste vi tillslut. Å Fyra flaskor vin fick vi med oss hem. Fyra flaskor som kanske inte riktigt var värt besväret.. Ett himla jagande innan vi hittade en matvarubutik där våra svenska visa-kort fungerade..

Sista anhalten på våran Skåne/Danmarks tripp var Lund. I Lund skulle vi träffa Hådéns kusin och äta middag med henne innan vi styrde kosan mot götet igen. Vi kom till Lund strax före klockan 18 och tänkte att vi nog borde kolla avgångarna hem. Våran första motgång på resan kom här. Sista avgången gick självklart redan 19.20. Så tidigt. Vi hade räknat med att det lugnt skulle ha gått någon vid 21, men icke då.  Ja lösningen på detta blev att vi efter en middag på sportbaren Gloria fick sova på soffan i kusin Siris studentkorridors kök. Och sedan upp och ta tåget morgonen efter.

Var så skönt att komma hem igen och få lägga sig i sin egen säng! Borta bra men hemma bäst.

Men vilken tripp vi haft! Och vädret hade vi på våran sida med. Kunde inte varit så mycket bättre!

Bjuder på fler bilder imorgon

Lilla fågel blå

Eller lilla fågel gul var det som besökte mig igår morse lagomt till frukost. Som vanligt började gårdagens morgon ungefär som de flesta andra, alltså med ett ganska tajt tidschema innan jobbet kallar. Detta tajta tidsschema endast för att få sova de där extra minuterna och samtidigt hinna med alla bestyr på morgonen..  Men de är en annan femma. Lilla fågeln nu. Precis när jag satt mig ner och ska ta en tugga av mackan fladdrar nånting förbi i ögonvrån. Lilla fågeln hade tagit sig in via det smått öppna snedtaks fönstret i badrummet, kraschade sedan in i det ena stängda fönstret och flög groggy upp till ena takbjälken. Happ det vara bara att öppna balkongdörrarna och försöka få ut pippin. Med ett kartonglock försökte jag mota den lilla till att flyga ut men stackarn var fortfarande så groggy så den titta bara konstigt på mig och på locket. Jag behöver stöd. Jag ringer syrran! Haha det första rådet, men kanske inte det bästa, var att försöka locka fågeln med smulat hårdbröd! Jag testade det inte utan avfärdade idén på en gång! Efter en stund då lilla fågel kvicknat till, tar den en omväg via loftet och sedan hittar den vägen ut via balkongen. Tur var ju det, för det kändes inte så lockande att ringa jobbet och säga att jag inte kan komma för det sitter en liten fågel på våran vind...

Vi drar till Malmö!

Just vad vi ska göra! Måndag blir det utflykt för oss. Inbokade med ett tåg som går redan 05.40 anländer vi tillslut i malmö runt nio. Där är det incheckning som gäller på det fina vandrahemmet vi hittade och sedan står bilen och väntar på oss för att starta Skåne rundturen! Med mål som Flyinge, mina gamla skånska "hemtrakter" och österlen ska detta bli så himmla kul! Dag två spenderas antagligen i Lund innan vi far hemmåt igen med tåget. Skoj, skoj, skoj! Tänk om vädret är på våran sida med, då är det ju kanon!

Nu måste jag lägga på ett kol. Snart dags för spinning inne på v.hamngatan. Fanns ett pass som jag hinner med innan det är dags att jobba. Blir långkväll på jobbet idag med inventering på hem. Kul med omväxling!